HELP! Wat is nu gezond?

POSTED BY yvonne | okt, 11, 2018 |
HELP! Wat is nu gezond?

HELP! Wat is nu gezond?

Afgelopen zaterdag was ik op het jubileum jaarcongres van de MBOG. Dit is de beroepsvereniging van orthomoleculair therapeuten waar ik lid van ben. Ze bestaan alweer 30 jaar. Het onderwerp was deze keer voeding en de verschillende inzichten die hierover bestaan.

Eerst sprak Dr. Heleen Roex. Zij is ervan overtuigd dat Whole Food Plant Based dé manier is om chronische ziekten te voorkomen en helpen genezen. Uiteraard was haar presentatie goed onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. Bij deze manier van eten worden alle dierlijke eiwitten geschrapt, dus geen vlees, vis, eieren, kaas, kip etc. Je eet vooral groenten, fruit, complexe koolhydraten en peulvruchten.

Daarna vertelde Evert Berkelaar dat de Paleo eetwijze ons echt kan helpen bij het voorkomen van Diabetes, hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen. En ja, ook hij had wetenschappelijke onderzoeken gevonden die dat verhaal ondersteunen. Paelo is gebaseerd op  de levenswijze van de oermens en binnen dit menu eet men geen granen, zuivel en peulvruchten.

De lezing van Dr. Heleen Roex deed wel wat oortjes klapperen, want de manier van eten die zij aanhangt, staat nogal haaks op hetgeen wij in de orthomoleculaire opleiding leren. De Paleo eetwijze lijkt meer op wat wij aanbevelen.

Na de lunchpauze vertelde Erik-Alexander Richter over autofagie en het Fasting Mimicking Diet van de Italiaanse arts Valter Longo. Autofagie of autolyse is een natuurlijk en katabool proces, dat zowel bij dieren als bij planten voorkomt, waarbij eigen celcomponenten door middel van lysosomale machines worden afgebroken en naar de lysosomen worden gevoerd, de hergebruikvaten van de cel. Kortom autofagie beïnvloed onze cellulaire gezondheid door een proces wat het regenereren van stamcellen in gang zet. Dit zou allerlei nare ziektes helpen voorkomen.

Het Fasting Mimicking Diet is eigenlijk een vorm van Intermittent Fasten voor gevorderden. Ik wil je dan ook adviseren deze manier van vasten onder begeleiding te doen.

Iemand vroeg mij: wat doe je hier nu mee in je praktijk?

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt en dat je vooral altijd naar de individuele mens moet kijken en wat bij diegene past, hoe zijn of haar lichaam ermee omgaat en of het voedingspatroon past binnen de leefstijl. Het uitsluiten van een complete groep van macro’s (eiwit, vet of koolhydraten) of voedingsmiddelen vind ik wat te ver gaan. Soms kan het echter de oplossing zijn in geval van een bepaalde aandoening of ziekte.

En.. wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. In de basis is zoveel mogelijk vers en onbewerkt eten altijd goed en of zuivel, peulvruchten en granen bij je passen, kan je achterhalen door goed naar de signalen van je lichaam te luisteren, metingen te doen of een orthomoleculair therapeut te bezoeken.

Orthomoleculair gezien gaan we ervan uit dat eten zoals onze voorouders bij ons past omdat onze genen zich nog niet hebben aangepast op wat er tegenwoordig te koop is in de supermarkt. En daar ben ik het helemaal mee eens. De praktijk laat het ook zien, als mensen overgaan op “oer-eten”, knappen ze enorm op en kunnen alvast een aantal klachten van hun lijstje geschrapt worden.

Ben je benieuwd wat jij zou kunnen doen om je voeding en leefstijl te optimaliseren? Kom dan eens naar een lezing.

Drs. Patrick van Veen is gedragsbioloog en vertelde e.e.a. over gedragsverandering. Ook een heel interessant onderwerp natuurlijk want je leefstijl aanpassen doe je niet in een paar weken en is best moeilijk. Motivatie en de juiste mindset helpt,vmaar het doorbreken van patronen is ook zeker nodig.

Het was een enerverende dag die me enorm heeft gemotiveerd om verder te gaan met mijn passie: mensen helpen naar een gezond(er) leven. Ik ben ervan overtuigd dat Orthomoleculaire Geneeskunde de toekomst is: geen symptomen bestrijden maar oorzaken behandelen.

TAGS : chronische ziekte gezonde leefstijl leefstijl als medicijn voedingsadvies